Όταν κοιτάς από ψηλά...

Όταν κοιτάς από ψηλά...

26 Ιουνίου 2014

4.8 Μικροτεχνήματα



























4.8 Μικροτεχνήματα
Α. Παραδοσιακοί τεχνίτες, με σεβασμό στην παράδοση και αγάπη στο Θεό, δημιουργούν έργα τέχνης.
Β. Η Χρυσοκεντητική, η Ξυλογλυπτική, η Αργυροχοΐα και η Χρυσοχοΐα αποτελούν τέχνες που δημιουργούν μικροτεχνήματα.
Γ. Τα ιερά σκεύη και η χρησιμότητά τους στη λατρεία του Θεού.
Η τέχνη υπηρετεί τη λατρεία του Θεού
Όπως θυμόμαστε από την επίσκεψη των παιδιών στο εργαστήρι του κύριου Γιάννη, η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί στη λειτουργική της ζωή αντικείμενα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν έργα τέχνης. Τέτοια αντικείμενα είναι ο Σταυρός, το Άγιο Ποτήριο (Δισκοπότηρο), το θυμιατό, η Κολυμβήθρα, τα άμφια του ιερέα αλλά και αντικείμενα που αποτελούν τον διάκοσμο του ναού, όπως τα ξυλόγλυπτα εικονοστάσια.
Η Μικροτεχνία αποτελεί τέχνη που ακολουθεί την παράδοση
Όλα αυτά τα αντικείμενα που βλέπουμε να χρησιμοποιεί η Εκκλησία μας στις ακολουθίες της και ορισμένα από αυτά θαυμάζουμε σε κάποια μουσεία, ανήκουν σε μια μορφή τέχνης που έχει ιστορία αιώνων και λέγεται «Μικροτεχνία». Πρωτοεμφανίστηκε σε αρχαίους πολιτισμούς, από τους οποίους, καλλιτέχνες που αγαπούσαν την Εκκλησία, δανείστηκαν πολλά στοιχεία. Έτσι, δουλεύοντας επάνω σε ασήμι ή χρυσό, ύφασμα ή ξύλο, δημιούργησαν όλα αυτά τα «Μικροτεχνήματα», δηλαδή μικρά σε μέγεθος αλλά μεγάλα σε αξία έργα ευχαριστίας και δοξολογίας του Θεού. Αυτή λοιπόν η ικανότητα των ανθρώπων να εργάζονται επάνω στα υλικά αυτά ονομάζεται «Μικροτεχνία».
Αργυροχοΐα, Χρυσοχοΐα, Χρυσοκεντητική, Ξυλογλυπτική
Η αργυροχοΐα και η χρυσοχοΐα είναι οι τέχνες στις οποίες ο τεχνίτης σμιλεύει με μικροσκοπικά εργαλεία μορφές, παραστάσεις και σχέδια επάνω σε σκεύη που χρησιμοποιούνται στη λατρεία του Θεού. Η χρυσοκεντητική είναι η τέχνη που χρησιμοποιούμε για να στολίζουμε τα άμφια των ιερέων ή διάφορα καλύμματα (π.χ. της Αγίας Τράπεζας), κεντώντας πάνω σ’ αυτά παραστάσεις και μορφές με χρυσές και ασημένιες κλωστές. Η ξυλογλυπτική είναι η τέχνη του σκαλίσματος του ξύλου με το οποίο κατασκευάζονται τα τέμπλα, τα στασίδια και τα αναλόγια, με παραστάσεις από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη ή με συμβολικές παραστάσεις από ζώα και φυτά. Τα πιο βαριά και ογκώδη αντικείμενα, όπως οι πολυέλαιοι, οι καμπάνες, οι πόρτες και τα μανουάλια κατασκευάζονται από ορείχαλκο και είναι συνήθως χυτά.
Κάθε έργο τέχνης αποκτά ιδιαίτερη ομορφιά μέσα στην Εκκλησία.
Ο κόσμος του Θεού είναι κόσμος ομορφιάς. Όποιο έργο του ανθρώπου υπηρετεί αυτή την ομορφιά, ανήκει σ’ αυτόν τον κόσμο. Γι’ αυτό, βλέπουμε ότι η Εκκλησία, όχι μόνο συντήρησε τις τέχνες αυτές, αλλά και τις βελτίωσε. Μέσα στον όμορφο κόσμο του Θεού, κάθε τέχνη καλλιεργείται με προσευχή. Έτσι, αποκτά μια ιδιαίτερη ομορφιά που δίνει ακόμη μεγαλύτερη αξία σε κάθε έργο που δημιουργεί ο άνθρωπος.
ΠΑΡΑΘΕΜΑ
Χάρη στα έργα της μεταλλοτεχνίας που βρίσκονται στη Μονή της Αγίας Αικατερίνης ο αναγνώστης θα ακολουθήσει τους δρόμους των προσκυνητών που έρχονται στο Σινά. Από τα κειμήλια της Μονής, πολλά έχουν αφιερωθεί δια δαπάνης και σπουδής, κόπου, μόχθου και αναστεναγμών Σιναϊτών μοναχών. Άλλα οφείλονται στη δραστηριότητα που οι μοναχοί αναπτύσσουν είτε στη διάρκεια των αποστολών τους, είτε με έδρα τα μετόχια της Μονής. Στις αφιερωτικές επιγραφές γίνεται ιδιαίτερη μνεία της συνδρομής και επιμέλειάς τους. Θέση σ’ αυτές έχουν επίσης και οι κατά τόπους αρχές. Με τη μνεία του ονόματός τους σηματοδοτείται ο χρόνος της αφιέρωσης, επαυξάνεται το κύρος του αφιερωτή και του αφιερώματος… Πολλά έργα προσφέρουν με τις επιγραφές τους πληροφορίες για σχέσεις, κέντρα και τεχνίτες, χορηγούς και νοοτροπίες.
(Σινά, Οι θησαυροί της Μονής, σελ. 263)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου